דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 2.12.2016

לוגו תנועה
HEADER
2.12.2016
 
מאות ממלאי תפקידים השתתפו בכנס הנהגות הקיבוצים במעלה-החמישה
 
____________...
"החקלאות היתה בעבר ערך ולא רק ביזנס והערך הזה מבוקש היום בעולם כולו. נכון שאנחנו בסטרטאפ ניישן, אבל כאשר מסבסדים ירקות בספרד וצרפת יותר קל לקנות שם. אנחנו צריכים לסבסד את החקלאות. פתאום אנשים פה אומרים החקלאות היא לא ערך. החקלאות היא ערך והיא צורך והיא בשורה שיצאה מארץ ישראל לעולם כולו צריך לשמור עליו!" הנשיא ריבלין לא חסך מחמאות לתנועה הקיבוצית: "אנחנו זקוקים היום יותר מתמיד לרוח הקיבוצית ולאחווה הקיבוצית. אתגרים רבים נכונו לנו. המשיכו להיות עמוד ענן בחברה הישראלית". ריבלין המשיך ואמר כי "עלינו לזכור כי היצוא הראשוני של ישראל היה מודל הקיבוצים. אני מאמין שאין זה מקרה. אותם ערכים שעומדים בבסיס התנועה הקיבוצית, הם גם הערכים המשתקפים ממסורת ישראל ומוסר הנביאים. זוהי הערבות ההדדית המסירות, המחויבות והשוויון שנמצאים בתשתית הווייתנו. והקיבוצים - הקיבוצים ידעו להגשימם הלכה למעשה, כשקידשו ברוחם ובגופם את ערכי ההתיישבות, עבודת האדמה והציונות המעשית. הערכים שעומדים בבסיס התנועה הקיבוצית הם אבני היסוד ומוסר הבסיס שנמצאים גם היום בתשתית הווייתנו".
_____13
" המטרה שלנו – מס מלא כחוק. תתבצע התאמה לשינויים המבניים, אך לא יפגעו עקרונות הליבה של חיי הקיבוץ"
____________...
 
כנס ההנהגות נחתם בדבריהם של מזכ"ל התנועה ניר מאיר ושל המשנה למזכ"ל, גיל לין .
הדברים נפתחו בסרטון קצר אשר הציג את התגייסות הקיבוצים לעזרת נפגעי השריפות, ומכאן עבר המזכ"ל לדבר על הדברים "הבוערים"  באמת, אלה הדברים הנעימים פחות שקורים בימים אלה. "הטיפול בענייני המיסים טרם הושלם. כשהתמודדתי לראשות התנועה אמרתי לכל מי שרצה לשמוע שאנחנו 'נחטוף' בכל מיני גזרות וכדאי שנהיה ערוכים. בגלל שהיינו כל כך מוכנים, נערכנו גם להתמודדות עם גזירות המיסוי, מרגע שפורסם הדבר התארגנו בצוותי עבודה מסודרים ו'צוות-על' שהתכנס באופן תדיר, אפילו אתמול (שלישי) בשעות הערב לישיבה ארוכה". 
מזכ"ל התנועה הזמין לבמה את רביב ישי, מנכ"ל מב"ט , שהוא חלק מן הצוות המקצועי הפועל מול רשות המסים. רביב ישי סקר בפני ממלאי התפקידים את ההתנהלות המקצועית ואמר: "ברשות המיסים עושים לאורך השנים שנויים בתכנוני המס של מגזרים שונים והפעם הם החליטו לטפל באגודות השיתופיות. הדרישה המקורית שלהם היתה שחברי קיבוץ מתחדש ישלמו מס כמו מושב עובדים, כלומר כנישום עצמאי (מה שמפרק הלכה למעשה את יסודות הקיבוץ ואת השותפות בו) , הדרישה היתה כי הקיבוץ יחויב להוציא תלוש שכר לכל אחד ואחת מעובדי הפנים ".  ישי הדגיש שהדרישה של מס הכנסה חמורה אפילו יותר: "הם מבקשים שכל הכנסה של חבר קיבוץ בכל הארץ היא 'הכנסה שלא מיגיעה אישית', כלומר הכנסה שמבטל כל זיכוי במס (למשל זיכוי של יישובי הפריפריה והגבולות), ובעצם כך כל ההכנסות מחויבות במס פי שלושה מכל מקרה 'רגיל'". 

ניר מאיר סיכם את הדברים ואמר: "אנחנו קרובים לצומת החלטה בו אנחנו מקווים להגיע להסדר עם האוצר. אם לא נצליח, ננסה להחריג את כללי המיסוי בקיבוצים מחוק ההסדרים. במקרה כזה יעבור החוק לחקיקה רגילה. אלו שתי ברירות רעות, ובכל מקרה נשלם יותר ממה ששילמנו עד כה, השאלה כמה יותר. אנחנו מטפלים במוקש בעדינות ובזכות ח"כ איתן ברושי וההתארגנות של הקיבוץ הדתי הצלחנו לייצר מצב שיש בידינו 'ניצרה' ואנחנו נחליט אם יהיה פיצוץ, צריך לזכור שלייצר פיצוץ מול משרד האוצר עלול להיות ניצחון פירוס".
מזכ"ל התנועה הדגיש: "המטרה שלנו – מס מלא כחוק. תתבצע התאמה לשינויים המבניים, אך לא יפגעו עקרונות הליבה של חיי הקיבוץ. מאד קשה לרשות המיסים לקבל את זה, כי הם מאד רוצים שנהיה כמו שכירים רגילים. את זה הם מכירים והמערכת שלהם מכירה. אם לא נצליח להגיע להסכמות נחזור לחוק הראשוני שמאיים על כל הקיבוצים - חזקים וחלשים כאחד. אנחנו בתוך שדה מוקשים וצריך להתנהל בזהירות".
 
 
 
 
LINE
____________...
המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין, סיכם את הכנס ושטח בפני ממלאות וממלאי התפקידים את משנתו להמשך עשייה חברתית - "צעירים רבים מצטרפים כיום לקיבוצים, הבנות והבנים שלנו חוזרים הביתה. החינוך חזור לפרוח, פעילויות פנימיות חוזרות לימי הזהר ובחלק מהקיבוצים אפילו חדר-האוכל שלא עבד מספר שנים חוזר להיות מרכז הקיבוץ. אבל אחרי כל זה ובזכות כל זה אנחנו צריכים לחשוב איך מוציאים את ההצלחה הזאת גם מחוץ לגדר הקיבוץ".
לין הדגיש: "הדור הצעיר מחפש משמעות ועשיה. קבוצות רבות שפועלות עם ערכים דומים רוצים לשתף אתנו פעולה. התנועה הקיבוצית הוקמה על מנת להגשים את הציונות ועכשיו צריך להמשיך, לבדוק מה הצרכים האמתיים של ישראל במאה ה21 ושם לפעול.
להנהגה הקיבוצית ברור שצריך להמשיך לקחת משימות ברמה הלאומית, להגדיל משמעותית את פעילותנו כלפי חוץ, לגלות מעורבות והשפעה על החברה הישראלית. ואם נעשה זאת נתחזק גם מבפנים. אומרים לנו את זה – "תעשו והמקום שלכם בחברה יהיה אחר. וכמובן שחוץ מזה אנחנו נבנה בכך חברה ישראלית טובה יותר. יש לנו כאן שעת כושר שאסור לפספס, אנחנו נמצאים בנקודת מפנה, יש גורמים רבים בחברה הישראלית המעוניינים בשיתוף פעולה עם הקיבוצים, ויש יכולות בקיבוצים. עלינו לאחד כוחות מבפנים ומבחוץ ולהיות שותפים לשינוי".
 
 
 
_____13
____________31
יו"ר האופוזיציה פתח את היום השני של כנס ההנהגות ואמר: "המחנה הציוני נותן גיבוי מלא לכל דבר שקשור בתנועה הקיבוצית. יפה הסולידריות שהתנועה הקיבוצית עשתה בעזרה לנפגעי השריפה, אך אנחנו נמצאים בעת של מאבק על דמותה של מדינת ישראל". הרצוג פרש את משנתו על חוק ההסדרה ופינוי עמונה וסיכם - ""התנועה עברה שינויים קיצוניים. בחוק ההסדרים הנוכחי יש תפיסה שבאה לפגוע בזכות לחיים קולקטיביים. יש לנו ייצוג בכל הועדות הרלוונטיות ומקווה שנגיע לתוצאות. יש צעדים שבאים מבית מדרש מאוד ברור, שלא מבינים מה היא ציפור הנפש של תנועה מיוחדת. התנועה הקיבוצית היא מפעל מפעים ומרתק כל מנהיג סוציאליסטי בעולם".
 
 
LINE
 "התנועה הקיבוצית בנתה את אדני הארץ"
____________...
שר החינוך, נפתלי בנט שיבח את הקיבוצים והתנועה הקיבוצית: "על אף שוני בעמדות הפוליטיות אני מרגיש כי יש שותפות ועל אף השוני בין התנועה הקיבוצית לבין הציונות הדתית, התנועה הקיבוצית שבנתה את המדינה ותרמה בתחומים רבים ולבניית חברה צודקת. התנועה הקיבוצית היא שבנתה את אדני ארצנו נלחמה במלחמות ותרמה רבות בחקלאות, במדע, בתעשייה, בכלכלה ובבניית חברה צודקת ואנחנו, יד ביד צריכים להמשיך את הדרך הזו. אני חושב שלתנועה הקיבוצית יש תפקיד מכריע שהבסיס הוא שהפנים החוצה , ולא רק פנימה. מה שחשוב הוא האם המושבים והקיבוצים יורגשו על ידי כלל אזרחי ישראל. יש עכשיו רנסנס וזה המקום לבדוק מה התנועה הקיבוצית יכולה לעשות". 
 
 
 
_____13
"יש אתגר עצום בנושא החקלאות. אסור לתת לאף אחד להספיד אותה"
____________...
שר החקלאות, אורי אריאל, הגיע לכנס ואמר: "מציינים היום את יום הצפון  בכנסת ואנחנו עם הצפון. החלטתי להעביר את מכון וולקני לצפון ויחד עם זאת להוסיף תכניות לתקציב המתגבש. אנחנו עסוקים לקדם את נושא הורדת עלויות המים". השר אריאל ציין כי: "בוצעה הורדת מיסוי מעובדים הזרים ואנחנו נמצאים במהלך של רפורמה שנועדה לזרז הבאת עובדים זרים בצורה קלה יותר. יש אתגר עצום לחקלאות, ומי שהספיד אותה טעה. אני מקווה שביחד נוכל לעמוד בכל היעדים".
LINE
"אתם הובלתם את הטרנד של ציונות בלי 'אבל', של פטריוטיות שמתחילה מהחיבור לאדמה"
____________...
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד אמר בכנס:"אני לא חלק מהתנועה הקיבוצית. גדלתי בעיר. אני ילד עירוני, אבל כמו כל אדם מהדור שלי, גדלתי כשהתנועה הקיבוצית היא חלק מהמיתולוגיה שלי כישראלי. השילוב בין התנ״ך, האריה של תל חי והחזרה אל האדמה. נדמה לי שיש לכם זכויות יוצרים על החיבור. שאתם הובלתם את הטרנד של ציונות בלי ״אבל״, של פטריוטיות שמתחילה מהחיבור לאדמה. של אהבת מולדת שלא מתעסקת כל היום בקיטורים על הבעיות, אלא במציאת פתרונות ועבודה משותפת. התנועה הקיבוצית נחבטה לא מעט בשנים האחרונות. יש לא מעט כאן-ועכשיו שמעסיק אותה. יש מלחמת קרקעות עם האוצר, יש חובות, יש הסדרים שלא קויימו.  יש גם טעויות שאנחנו עשינו כשהייתי במשרד האוצר, כמו ביטול נקודות הזיכוי במס לעובדים זרים. טעויות צריך לתקן. אם תצטרכו מאתנו עזרה, נעשה כל מאמץ לעזור. יש לנו חבר כנסת, חיים ילין, שהוא בשר מבשרכם, והוא מחזיק את תיק ההתיישבות אצלנו ועובד עם המוסדות שלכם מול הכנסת. יש עתיד כתנועה התחילה לאחרונה מהלך של עליה על הקרקע. אנחנו מתחילים תהליך שמטרתו להקים נקודות יישוב. הגרעין הראשון של צעירי יש עתיד יעלה על הקרקע בעוד שנתיים בדרום הארץ, אנחנו כבר עם תוכניות מתאר ביד. זו יוזמה שלי, ויהיה לי שם צריף - לא כי אני משווה את עצמי לבן גוריון, אני לא, בן גוריון הוא מופע של מנהיגות שקורה לעם פעם באלף שנה - יהיה לי שם צריף מפני שזו השפה שבה אנחנו צריכים לחזור לדבר. שפה של מטרות משותפות, של ציונות ובניה, של עשיה במקום מריבות". 
_____13
"החקלאות הישראלית תחת מתקפה מצד הממשלה" 
____________...
יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה לבאות והבאים: "החקלאות בישראל היא מהמפותחות בעולם, ומובלת על ידי אנשים חרוצים ויצירתיים, מטובי הארץ. לצערי פקידי הממשלה מאשימים דווקא את החקלאים ביוקר המחיה, זו טענה שפשוט אין לה אחיזה במציאות. פקידי הממשלה מסרבים לצערי להבין את החשיבות של המגזר החקלאי לציונות, את המניות שיש לחקלאים במפעל שנקרא מדינת ישראל. בצפון, בדרום, במרכז, בעוטף עזה - החקלאות עומדת בבסיס הציונות, ופגיעה בחקלאות היא פגיעה של ממש במרקם הציוני הישראלי". 
בעניין היוזמה למיסוי הקיבוצים מוסיפה גלאון: "לפי התיקון המוצע בחוק ההסדרים, בנסיבות מסוימות חברי קיבוץ מתחדש יידרשו לשלם מס באופן פרסונלי. אבל, את אופן מיסוי הקיבוצים יש לבחון בהידברות משותפת עם נציגי הקיבוצים, ומתוך הכרה בחשיבותם של הקיבוצים לחברה הישראלית, ולא במחטף במסגרת חוק ההסדרים.
ההצעה של משרד האוצר לא רק מפלה מיסוית את הקיבוצים, היא גם רומסת את ערכי היסוד שלהם. השינוי המוצע בחוק ההסדרים, ובפרט ההתייחסות להכנסות חברי הקיבוצים כהכנסותיהם האישיות, פוגע בעמוד התווך הערכי של התנועה הקיבוצית - שותפות וערבות הדדית בין כלל חברי הקיבוץ".
_____13
מנהיגות צעירה בקיבוצים הדור הבא !
____________...
כנס הנהגות הקיבוצים ה- 4 עמד השנה בסימן קידום ופיתוח מנהיגות צעירה בקיבוצים.
ניתן היה להרגיש השנה אולי יותר מבשנים  שעברו את כמות הגדולה של צעירים שנכחו בכנס.
קבוצה זאת של כ- 60 מנהיגים צעירים מכלל הקיבוצים בארץ נערכה לכנס מזה כשנה. המטרה להעלות לדיון במהלך הכנס את הבעיות החסמים ולעיטים גם הפחדים הקיימים בנושא זה.
במהלך הכנס האתגרים הוצגו בדרכים חדשות ומגוונות כגון הרצאות בנוסח TED  העולמי. שאלונים אינטרנטיים ועוד.
ניתן לומר עכשיו בסיום הכנס ולאור תוצאות הסקר כי מנהלי ופעילי התנועה מחכים למהלך הבא, בו יהיה ניתן לקדם ולפתח את המנהיגות הצעירה בקיבוצים.
LINE
"הקיבוצים תורמים לקואופרציה העולמית והישראלית"
____________...
את ברית הקואופרציה העולמית, ה-ICA, ייצג בכנס מר דיוויד רוג'רס, חבר הועדה לעניין עקרונות הקואופרציה ומי שהוביל ועמד בראש קואופרטיבים לדיור באנגליה ובראש ההתאגדות העולמית של הקואופרטיבים לדיור. בדבריו בפני באי הכנס, הזכיר רוג'רס את עמדת האו"ם, כפי שהובעה עוד בשנת 1995, לפיה קואופרטיבים, המונים כמיליארד חברים ברחבי העולם כולו, "...תורמים באופן ישיר לשיפור איכות החיים של מחצית מאוכלוסיית העולם" בכל תחומי החיים והכלכלה – חקלאות, תעשיה, עבודה, בנקאות, ביטוח, שיכון, בריאות, צרכנות, רווחה ושירותים חברתיים ועוד – תרומה הבאה לידי ביטוי, בין היתר, בנתוני הפעילות הכלכלית של הקואופרטיבים ברחבי העולם. כך, למשל, ציין רוג'רס כי המחזור השנתי של 300 הקואופרטיבים הגדולים בעולם עלה ב-7% משנת 2013 ועמד, בשנת 2014, על כ-2.533 טריליון דולר. בסיום דבריו, חזר רוג'רס והזכיר את תרומתם של התנועה הקיבוצית וחבריה לבנייתה של מדינת ישראל ולתנועה הקואופרטיבית ובכלל, וקרא, ברוח דבריהם של נשיא ארה"ב אובמה במסעו האחרון ליוון ושל הכלכלן פרופ' ג'וזף שטיגליץ, להמשיך ולקדם את הקואופרציה בישראל ובעולם, ככלי לצמצום פערים, למניעת המשך תופעת אי השוויון  ולחיזוק הדמוקרטיה.
_____13
"כוחנו באחדותנו"
____________...
כנס ההנהגות נפתח ביום שני בבוקר בדבריו של מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "לאורך שנות המשבר בקיבוצים איבדנו חלק משמעותי מהיכולת וההשפעה וגם המבנה של ממשלות ישראל האחרונות לא ממש מסייע לתנועה ולקיבוצים. אנחנו מתמודדים בשנים האחרונות עם 'קללת הברכה' עם ההתחזקות שלנו, שקרה למרות השינויים שעברנו, אנו משוכנע שדווקא בשל כך – כוחנו באחדותנו רק יחד נוכל לעמוד באתגרים!"
אמיתי פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמר:  "היעד שאני רואה הוא שבכל קיבוץ יהיה לפחות מפעל חינוכי או חברתי אחד. פורת עמד על שיתוף הפעולה ההדוק בין התנועה הקיבוצית בראשות המזכ"ל ניר מאיר לבין הקיבוץ הדתי והעלה מספר יעדים שלדעתו יש להציב לקראת העתיד. "יש חשיבות לפעולה גם בשדה העירוני ניתן לקיים קהילות שיש בהם ערבות הדדית ושותפות" בהמשך ביקש מזכ"ל הקיבוץ הדתי "לזכור את האדם, את הפנים את היחסים גם בתוך התקנונים.." כמו כן, קרא לתנועת המושבים להצטרף לקיבוצים "וביחד נהיה כאורות קטנים נושאי משימות של תיקון חברתי לאורך גבולותיה של ישראל" לקראת סיום אמר שיש לזכור "הננו עם - עם אחד כדברי הרצל וכל מעשה ההתיישבות שלנו למען העם".
לאחר הברכות דיבר ח"כ איתן ברושי שאמר: "אני שמח שמסורת החשובה של כנס ההנהגות נמשכת ומברך על כך את ניר ושלומית. כל עוד החברים ירצו יהיה קיבוץ, השאלה המרכזית היא האם אפשר קיבוץ ואיך עושים קיבוץ במאה ה-21 ובעולם משתנה. ככל שאתה רחוק יותר מקבלת ההחלטות, אתה משפיע פחות ומושפע מהן יותר. התנועה הקיבוצית נאלמה ונעלמה, לכן אני רואה חשיבות בלהיות חלק מקבלת החלטות ומההנהגה המרכזית והלאומית, ואחת המשימות המשמעותיות של התנועה הקיבוצית בשנים הבאות היא לשלוח כמה שיותר בני קיבוצים למשרדי הממשלה, עמדות מפתח וצמתים של קבלת החלטות.
אם ההצעות לשינוי שיטת המיסוי בקיבוצים בחוק ההסדרים כלשונן, מה שאנחנו מונעים כרגע, לא היו יותר לא קיבוץ שיתופי ולא מתחדש." 

הוספת תגובה חדשה