דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 2.3.2017

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
HEADER
2.3.2017
 
_______5
בתמונה: ניר מאיר יוצק כף סימלית של בטון לשכונה החדשה, ביחד עם שר השיכון יואב גלנט וראש המועצה אלון שוסטר

השבוע התקיים בקיבוץ ארז שבעוטף עזה טקס הנחת אבן פינה לשכונת 'הזיתים' בקיבוץ. באירוע השתתפו שר השיכון יואב גלנט, ראש המועצה האזורית שער-הנגב אלון שוסטר, ח"כ איתן ברושי ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שהאשים  את פקידי רשות מקרקעי ישראל שהם מעכבים ללא צורך את היתרי הבניה בעוטף עזה. מאיר אמר בין היתר:" כבר כמה ימים ש כ ו ל ם מדברים על ועדת החקירה לאירועי צוק איתן. בשעה זו ממש מתפרסם דו"ח מבקר המדינה לאירועי המנהרות ולחקר ביצועי הקבינט. אני מבקש לשתף אתכם בדיוני קבינט אחר, "קבינט המלחמה" של אלון שוסטר.. בשבוע השלישי של צוק איתן התכנס "הקבינט" של אלון שוסטר. זה היה אחרי החדירות מן המנהרות ועוד לפני קורבנות הפצמ"רים בנחל עוז ובנירים. בישיבה לקחו חלק גם שי חרמש ואופיר ליבשטיין מכפר עזה, רוני מארז ורוני פלמר מ"אור משימות". ניסינו לגבש את האסטרטגיה ליום שאחרי". מאיר המשיך ופירט - "באותה ישיבת "הקבינט" גיבשנו את נוסחת 20-20.
הנוסחה אליה הגענו מניתוח קר רוח של המצב אומרת בערך כך:
1. תוצאות מבצע צוק איתן יתבררו בקיץ 2015 ע"פ המאזן הדמוגרפי בישובים סמוכי הגדר.
 
2. אם האוכלוסייה היהודית ביישובים סמוכי הגדר, תגדל באופן משמעותי– ישראל ניצחה... אם תפחת – הפסדנו. עוד קבענו, כי בכדי להגדיל את סיכויי ישראל לנצח במבחן שהגדרנו לעצמנו חשוב לעודד אנשים להצטרף לישובים סמוכי הגדר.
 
3. הבנו שכדי להשיג מטרה זו יש לתת לישובים סמוכי הגדר עדיפות על פני שאר ישובי עוטף עזה.
 
4. כך היגענו לנוסחת 20-20 , אמרנו: על הממשלה להקים במהירות 20 בתים חדשים בכל אחד מ-20 ישובי הגדר - 19 קיבוצים ומושב.
 
מזכ"ל התנועה המשיך: "נשמע פשוט נכון? מסתבר שהפתרון הפשוט והישיר הזה, היה מורכב מידי לבירוקרטיה הישראלית  שעטפה אותו באין ספור פרטים שמות וקריטריונים.
וכך, למרות שהמדינה הקצתה סכומים נכבדים, רק היום, שנתיים וחצי מהמלחמה,  אנחנו מתחילים ליישם את מה שנראה לנו מתבקש כבר לפני שנתיים וחצי. למחדל הזה – לא תמונה ועדת חקירה, ספק אם אזרחי ישראל יישמעו עליו בחדשות. המחדל הזה מתרחש יום יום מתחת לרדאר."

 
ניר מאיר, שהיה יו"ר של מספר קיבוצים בעוטף אמר לבאי הטקס: "אני מכיר את קיבוצי עוטף עזה היטב. ויותר מהקיבוצים אני מכיר את האנשים, המשפחות, האמהות, הילדים. אני מכיר את הקהילות החזקות והתומכות שידעו לעמוד בשנים האחרונות בחזית יום יום בלי לבקש לעצמן דבר. הן ניצחו את החמאס – יותר מפעם אחת, הן ניצחו את המנהרות והקסאמים והפצמר"ים. אבל אותן קהילות ומשפחות נכנעות לבירוקרטיה הישראלית שחונקת ומונעת את פיתוח יישובי העוטף, בלי שום סיבה ובניגוד מוחלט להחלטות ממשלת ישראל. נמצא איתנו היום  שר השיכון האלוף במיל. יואב גלנט , מפקדי לשעבר. הוא תומך התיישבות מובהק, הוא מבין את חשיבותה – דווקא במקום בו אנו נמצאים היום, הוא באמת רוצה לעזור. אך גם הוא, כמו שאר חבריו בממשלה לא מצליח לנצח את שלטון הפקידים. אני מודה... אני לא יכול לכבוש את תסכולי נוכח ניצחון הבירוקרטיה על הציונות.
 
וכשאני מדבר על פקידי הבירוקרטיה אני מדבר בעיקר על אנשי רשות מקרקעי ישראל הממציאים קשיים "מתחת לאדמה" ומכבידים שלא לצורך (הרי מדובר בערך קרקע =אפס) על קידום הבניה דווקא בקיבוצים המאוימים כל כך שיכולת עמידתם היא יכולת אסטרטגית ולא רק טקטית. שהוכיחו כל סבב וכל טיפטוף את עמידתם האיתנה מול קשים יומיומיים. בהם אתם מתעמרים? מהם אתם מונעים לבנות? אני פונה מעל בימה זו אל ראש הממשלה, אל שרי הממשלה ואל כלל חברי הכנסת – זוהי המשמרת שלכם וזוהי האחריות שלכם. אם פה לא ייקלטו משפחות צעירות, אם פה לא יישמע קול צחוקם של ילדים, הרי שהפסדנו את המערכה – אנחנו פה כדי להישאר. אנו דורשים מכם היום, התייצבו לצידנו וחזקו את היישובים.
 
מזכ"ל התנועה סיכם: "חברי ארז היקרים, היום אני מבקש לברך אתכם ואת גרעין הצעירים כאן על דבקותכם ונחישותכם. היום, שנתיים וחצי אחרי, הצלחתם בעזרת הרבה נחישות ובעזרת גורמים ידידותיים במועצה ובמשרד השיכון והבינוי  להגיע בכל זאת לרגע המשמח הזה. אני מבקש לאחל לכם, ולכלל יישובי העוטף פרק זמן ארוך ככל האפשר של שקט וביטחון ואני מתפלל יחד אתכם, כי המשפחות הצעירות שיאכלסו את השכונה החדשה ולילדים שיגדלו בה, לא יידעו מלחמה". 
 
 
____
מטה התנועה הקיבוצית התכנס השבוע בימים רביעי וחמישי לכנס ארגוני, במסגרתו דנו פעילי התנועה בשינוי ארגוני מקיף באופי הפעילות במטה התנועה. במסגרת הכנס דנו הפעילים בסדרה של שינויים ארגוניים מתוכננים שמטרתם לקרב את מטה התנועה אל הקיבוצים, להיות זמינים יותר, נגישים יותר ואפקטיביים יותר.
בין השינויים שנדונו בכנס ניתן למנות את חיזוק הקשר בין השטח לתנועה, חיזוק יכולת התנועה לספק מענה לצרכים ייחודיים של קיבוצים שונים, להביא את הידע והיכולת של התנועה אל הקיבוצים ולהעביר את הידע שנצבר בקיבוצים אל קיבוצים אחרים.
בתנועה מאמינים כי שינוי ארגוני שכזה ישפר את היכולת להגדיר ולבצע משימות רב תחומיות, להעמיק את שיתוף הפעולה בין מחלקות התנועה, לנצל באופן מיטבי את המשאבים הקיימים, להגדיל את שיתוף המידע והידע בין המחלקות ולהגדיר יעדים ומטרות תוך ריכוז מאמץ לבצע אותם.
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר מסר כי ישנו צורך ליצור סינרגיה בין התנועה הקיבוצית, המועצות האזוריות והמפעלים האזוריים ולעבוד יחדיו. כך נוכל למצוא את הפתרונות הנכונים והמיטביים: "שיתוף הכוחות בין התנועה, הארגון האזורי והמועצות הוא תנאי הכרחי, אך לא מספיק. היכולת לגייס אנשים מתאימים שיציגו את עמדת שלושת הגופים גם יחד, זה מכפיל כוח אדיר. ההכרח והמשימה שלנו היא לשפר את חייהם של חברי הקיבוצים על ידי שיתוף פעולה. זוהי אחריותנו ואסור שנוותר עליה". ניר הדגיש: "האתגרים של לפני 30 שנה שונים מהאתגרים של לפני 5 שנים, ששונים מהאתגרים של היום. ואלה של היום, יהיו שונים מאתגרי המחר. מטה התנועה מחויב לספק פתרונות לקיבוצים מול מציאות מורכבת ומשתנה. תפקידנו להיות רלוונטיים עבורם ולשרת אותם. לא להיפך."
גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה: בתנועה שנאבקת במחסור במקורות צריך להיות ממוקדים ויעילים בהבאת הפתרונות. היכולת שלנו להגיב מהר ולספק תשובות לבעיות חדשות היא קריטית. אנחנו רוצים להביא להתארגנות שתאפשר ביצוע משימות מורכבות תוך ניצול המשאבים הקיימים. וכדי לעמוד במשימה אנחנו מובילים שינוי שמביא לניהול רשתי למשימות רב תחומיות שמובלות על ידי צוות מגוון".
מתוך הבנה כי יש לדאוג לדור ההמשך, הונחה בכנס אבן היסוד לקמתו של אגף חדש: 'צעירים ומעורבות בחברה', שמטרתו לפעול בקרב הדור הצעיר ולרתום רבים נוספים לעשייה חברתית משמעותית בחברה הישראלית.  בנוסף לכך התקיים דיון בהטמעת עקרונות הקואופרציה בכלל החברה הקיבוצית. 
_____13
____________31
בשבוע שעבר נאספו מדריכות ומנהלות הגיל הרך בתנועה הקיבוצית ועלו לכנסת בירושלים. חשיבות קיום שיח על הגיל הרך, שחסרונו זועק במדינה, הביא להתרגשות רבה. חשש שמעשים ייראו דלים וחיוורים לצד מילים גדולות העלה כבדרך קבע ספק ומתח ותהייה אילו תחושות תגברנה על האחרות. עם שאלה זו נכנסו נציגות התנועה לאולם מלא עד אפס מקום, בה התכנסו חברי השדולה.
חבר הכנסת מנואל טרכטנברג, פרופסור לכלכלה, עמד בראש השדולה והוביל אותה באופן מעורר הערכה ששילב מיקוד תמציתי עם שיח תרבותי ומכבד. כזכור טרכטנברג (המחנה הציוני) נתמנה בעקבות המחאה החברתית בקיץ 2011 ליו"ר וועדה לשינוי כלכלי-חברתי ('ועדת טרכטנברג'), ובין היתר הוביל את החלת חוק חינוך חינם לגילאי 3-4, חוק שמביני חינוך מיטיבים לדעת את חשיבותו ומצרים על אופן החלתו. חבר הכנסת איתן ברושי, חברת הכנסת מרב מיכאלי שנשאה דברים וחבר הכנסת זוהיר בהלול נמנו על חברי השדולה.
שילוב בין כל גורמי הטיפול בילדים היווה קו מנחה ומוביל בין כל הדוברים. פרופ' לפסיכולוגיה ממדינת ויקטוריה (אוסטרליה) מהמתקדמות בעולם בכלל ובחינוך לגיל הרך בפרט, כיבד את השדולה בנוכחותו באמצעות שיחת סקייפ. הוא שיתף בהקמת מערכת לאומית לטיפול בגיל הרך בויקטוריה, ובה אינטגרציה בין גופים שונים כמו טיפות חלב, מסגרות חינוך ומרכזי טיפול. בנוסף הדגיש את השפעתה המכרעת של אינטגרציה זו על איכות הטיפול בילדים, ואת הצורך הקריטי באיכות טיפול אופטימלית להתפתחות תקינה של ילדים ושל חברה.
השדולה היוותה מודל אינטגרטיבי במפגש שיצרה בין גופים רבים ובהם: בתי הספר להשכלה גבוהה (נציגי אוניברסיטאות ומכללת אורנים), משרדי ממשלה (נציגים ממשרדי הבריאות, העבודה והרווחה, הכלכלה), וגופים ציבוריים הפועלים למען הגיל הרך, החל בילדים ומשפחותיהם וכלה באנשי החינוך והטיפול המלווים אותם (נציגים מארגוני מסגרות חינוך, טיפת חלב, ג'וינט- אשלים, קואליציה לחינוך מלידה, וועד עובדים, שדולה לגיל הרך).  
איכות הטיפול בליבת מסר הדוברים העידה כי שפה משותפת מתגבשת ומציבה רף חדש. ראש המרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה (פרופ' שגיא) הגדיר סדר עדיפויות חינוכי- טיפולי עדכני מתוך מחקרים בינלאומיים: מתן מענה רגשי מותאם ויצירת התקשרות בטוחה (Attachment) כבסיס להתפתחות. עוד הדגיש כי גורם מכריע ביצירת התקשרות בטוחה במסגרות חינוך בגיל הרך הינו תקינה מבנית המתבטאת מעל לכל בגודל הקבוצה (מספר ילדים). התקינה במדינת ישראל מצויה בפער של פי שתיים מהתקינה הבינ"ל.
 
 
_____13
____________31
עם ישראל הגיע בשבועות האחרונים בהמוניו אל שדות הכלניות בנגב. אנשי הנגב המערבי בעלי הנסיון רב השנים ידעו שבשל דחיית הגשמים, גם מועד פריחת הכלניות יידחה, ולא מיהרו לצאת אל השטח. גם כאשר הם יוצאים הם יודעים היכן למצוא את המרבדים אדומים-אדומים היפים ביותר. בתיה הולין מכפר עזה יצאה בדיוק ברגע המתאים לבתרונות רוחמה, כדאי לתפוס את החגיגה האדומה גם על הקרקע וגם בשמיים. אם אתם עוד לא הייתם, צאו מהר, לפני שהשרבים ייבשו את הפריחה. שבת שלום. שבת שקטה. לתושבי העוטף ולכולנו. ועד אז - מוזמנים ומוזמנות להכנס לדף הפייסבוק של בתיה ולהנות מעוד שלל תמונות
_____13
____________31
"אם הייתי יכול להוציא את הלב שלי ולתת לו - זה מה שהייתי עושה. למרות מחלתו, הוא עדיין עוזר לאנשים, אף פעם לא פגשתי אדם כמוהו. אם למישהו מגיע פרס על תרומה לקהילה - זה הוא". כך סיפר לאתר ynet חוסאם סולימני אחד החיילים הבודדים שאומצו בקיבוצים שונים ברחבי הארץ. סולימני וחיילים נוספים מספרים בהתרגשות על אל"מ במילואים צביקה לוי שנחשב ל'אבא של החיילים הבודדים' בתנועה הקיבוצית ובמשך יותר מ-20 שנה דאג לכל מחסורם. לפני כשנה וחצי חלה לוי חלה במחלת ה-ALS והחיילים הבודדים להם סייע אינם שוכחים אותו. 

יחד עם עשרות חברי קיבוצים מרחבי הארץ והתנועה הקיבוצית לוי משמש במשך עשרות שנים כאימא, אבא, כאח וכחבר של החיילים הבודדים בישראל. הוא לעולם לא דרש דבר, אף פעם לא עיקם פנים או בדק מי פרגן או נתן לו קרדיט. לוי דאג למצוא לחיילים בתים חמים בקיבוצים, צייד אותם ברהיטים וארגן עבורם משפחות מאמצות, מקום לחגוג בו את החגים או ארוחת שישי להצטרף אליה. ביחד עם קיבוצים מהצפון ועד הדרום הוא תמיד מצא פתרונות יצירתיים לבעיות שהתעוררו ודאג לכל מחסורם של החיילים שעזבו את חייהם הנוחים בחו"ל, שינו לחלוטין את חייהם כדי להתגייס לצה"ל ולהגן על עם ישראל. מתוך ההבנה כי לאחר השחרור החיילים הבודדים הופכים לעיתים לאזרחים בודדים, צביקה יחד עם התנועה הקיבוצית לא עזב אותם כאשר חזרו לחיי האזרחות ותמיד דאג לעזור וללוות את החיילים הבודדים גם בהמשך.
 
 
LINE
הכנסת מוקירה את העשייה בקיבוצים וברחבי הארץ למען קליטת העליה 
______24
הכנסת ציינה השבוע יום מיוחד לציון 25 שנה לתכנית נעל"ה - נוער עולה לפני ההורים. במסגרת היום, אותו יזמה מינהלת נעל"ה בשיתוף עם ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), התקיימו דיונים בוועדת החינוך התרבות והספורט ובוועדת העלייה והקליטה, אירוע מרכזי באודיטוריום ודיון במליאת הכנסת. 
בדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט אמר ח"כ איתן ברושי כי הוא "מצדיע לתכנית נעל"ה ומברך עליה. מנהיגות נבחנת ביכולת שלה להוביל ולצפות אל העתיד, והדבר החשוב ביותר הוא לקבוע מה יהיה פה ולא מה היה פה. העלייה הגדולה של היהודים הגיעה ממקומות שלא היו בהן שליחים של הסוכנות היהודית, ואנחנו תמיד מתרשמים מהזיקה והיחס לישראל שהיו ליהודים במדינות בריה"מ לשעבר. מיליון העולים שהגיעו מבריה"מ חיזקו את ישראל, ואם היו מגיעים עוד מיליון היא הייתה עוד יותר חזקה היום. נעל"ה זו ההתיישבות וללא ההתיישבות לא הייתה נעל"ה". 
התנועה הקיבוצית נרתמה למשימה כבר בתחילתה ובשיא פעילותה בשנות ה-90 אירחה, לימדה וחינכה קרוב ל – 50 קבוצות נעל"ה בקיבוציה השונים, בבתי הספר ובמוסדות החינוך שלה. במהלך שנות קיומה בקיבוצים, בגרו בתכנית קרוב ל-5,000 חניכים שהתגייסו לצה"ל, שרתו שרות משמעותי, ורובם הגדול נקלטו בחברה הישראלית.  כ – 45 קיבוצים מנהלים כיום תכניות של "בית ראשון במולדת" אשר קלטו בין היתר את הוריהם של חניכי נעל"ה וסללו את דרכם לקליטה טובה בארץ.
לדיון הגיעו נציגים מהקיבוצים ובהם גם אורי בראל מברקאי, מיכאל ברקן, תלמיד מאילות, ד"ר איגור קרילוב בוגר נווה איתן וסופי פלוט בוגרת 'שקמה'. בוועדת העלייה והקליטה השתתפו ד"ר סשה פרדקין בוגרת בקעת כינרות, ענת יעקובוביץ בוגרת קבוצת יבנה, חגית שורצמן מהנוער העובד ומשפחת יוחאי כץ מברקאי (משפחה מארחת במבואות עירון). בטקס המרכזי באודיטוריום דיברו אלכס סלסקי בוגר שער הנגב, אלכס שמיט בוגר חוף השרון, והנחתה את האירוע שיילה רויטמן בוגרת מבואות עירון שעלתה מארגנטינה.
____
"מעבירים ידע להמשך קיום הערבות ההדדית בתחומי הרווחה בקיבוצים"
השבוע הסתיים בבית התנועה קורס לרכזי בריאות ורווחה. הקורס שנבנה על ידי אורית גלאור מנהלת מח בריאות ורווחה ביחד עם עדי רמות שמרכזת את תחום הבריאות והצרכים המיוחדים נועד להכשיר ממלאי תפקידים בתחום הבריאות והרווחה ומנה  27 משתתפים. 
בקורס עסקו המשתתפים בהיבטים השונים של הערבות ההדדית בקיבוץ, וכן היחס בין המרפאות הקיבוציות וקופת חולים. גלאור: "
ערבות הדדית היא ערך מרכזי בזהות הקיבוצים, יחד עם זאת הידע והכישורים הנדרשים כדי לנהל את המערכת האחראית על מימוש ערך זה הם רבים. כמו כן לתנועה הקיבוצית יש  הסדרים ייחודיים בתחומי הערבות ההדדית עם הממסד הציבורי ועם הרגולציה. אי לכך ממלא תפקיד בתחום בנוסף לכישוריו ומיומנויות בטיפול בבעיות אנושיות, ונדרש ידע רב בהסדרים ובכלים העומדים לרשות הקיבוץ בסוגיות השונות בתחומים אלו. הקורס ניסה לצייד את משתתפיו בידע ובכלים המעודכנים לתפקיד זה. כל מחלקות  האגף מקיימות קורסים להכשרה ומערכות תמיכה והדרכה לממלאי התפקידים".
 
_____13
____________...
יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג ביקר בשבוע שעבר ביחד עם אשתו מיכל בישובי עוטף עזה. הרצוג שלווה על-ידי ראש המועצה האזורית שער-הנגב אלון שוסטר ביקר בקיבוצי עוטף עזה, וכמובן לא יכול היה לפסוח על נפלאות הטבע עם פריחת הכלניות והפרגים. בנוסף, הגיע ח"כ הרצוג לשוק האיכרים הפתוח באזור וקנה לביתו מעט מהתוצרת המקומית.
 
_____13
____________31
צעדת ים המלח הראשונה! צעדה בעקבות ראשוני ים המלח תתקיים לראשונה מחר,  שישי ה' אדר תשע"ז 3 במרץ 2017 בצפון ים המלח.  ההתיישבות באזור החלה עוד בתחילת המאה הקודמת עם קבלת הזיכיון להקמת מפעל האשלג הצפוני (היום אזור צומת לידו). בשנת 1934 התאכלסה לראשונה השכונה העברית בחוף הצפוני של ים המלח ובשנת 1939 הוקם באזור קיבוץ בית הערבה (שפונה מאוחר יותר בפקודה, במאי 1948). בשנות ה 70 החלו להתפתח באזור קיבוצים: קלי"ה, מצפה שלם, אלמוג ובית הערבה. כיום חיים בצפון ים המלח מעל 1500 תושבים בששה יישובים (ארבעת הקיבוצים, מושב ורד יריחו והיישוב הקהילתי דתי אבנת). 
ראש המועצה האזורית מגילות, אריה כהן :"המועצה האזורית מגילות נמצאת בתהליך אינטנסיבי של צמיחה והתפתחות, המועצה תקיים השנה לראשונה את צעדת ים המלח. המועצה שמה לה למטרה לחזק את המורשת המרשימה של ההתיישבות בצפון ים המלח לצד חיזוק ההתיישבות המודרנית באזור וקיום מערכות איכותיות של קהילה, חינוך ותרבות."  
במועצה האזורית מגילות ים המלח ששה יישובים: ורד יריחו, אלמוג, בית הערבה, קלי"ה, אבנת ומצפה שלם. היישובים כולם נמצאים בתהליך מואץ של צמיחה דמוגרפית בשנים האחרונות ומציעים הרחבות קהילתיות במסלולים שונים.
 
 
_____13
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה