דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 23.9.2016

לוגו תנועה
HEADER
23.9.2016
 
מועצת התנועה התכנסה בבארי לציון 70 שנה לעליה לקרקע של 11 הנקודות בנגב וחגיגת יום הולדת 90 לאהרן ידלין
מפקד פיקוד דרום: "מבצע 11 הנקודות בנגב קבע את גבולות המדינה וסייע רבות למערכה במלחמת העצמאות" 
האלוף זמיר: "הערכים והעקרונות שהנחו את העולים לקרקע משמשים את צה"ל עד היום"
____________...
 
מפקד פיקוד הדרום, האלוף איל זמיר, דיבר בכינוס החגיגי של מועצת התנועה ואמר: "מבצע 11 הנקודות הוא מבצע היסטורי בעל חשיבות ממעלה ראשונה שקבע את גבוליה של ישראל בנגב. המבצע כלל ערכים ועקרונות – תחבולה, נחישות ודביקות במשימה, הקרבה אישית, שיתוף פעולה בין ארגונים ותנועות שונות למען הקמת מדינה לעם היהודי בארץ ישראל. ערכים ועקרונות שצה"ל משתמש בהם גם היום.
הנגב הצפוני לא היה כלול בתוכנית החלוקה במדינה היהודית. היישוב הבין שהוא צריך להשפיע על המציאות במעשים. באמצעות הקמת שרשת של יישובים פעולה שמשנה דמוגרפית וגיאוגרפית, פעולה שהביאה סיפוח הלכה למעשה, שסייע רבות להגנת חזית הדרום במלחמת השחרור. החזון הציוני יבוא למימוש לא במילים ובנואמים אלא במבחן השינוי המעשי. כשיש כיוון ויעד – הכל יכול להתפך לטובה. המהפכה מתחילה במקום בו מחליטים לפעול, וכאשר מישהו בהווה מוכן לשלם את המחיר כדי שבעתיד יהיה טוב יותר".
בתמונה: מפקד פיקום הדרום, האלוף זמיר במועצת התנועה השבוע. צילום: שמוליק שטרית
 
ניר מאיר: "אם לא נדע להתעלם מפוליטיקה קטנה בינינו ואם לא נשכיל לשלב כוחות – לא נוכל לנצח במאבק בגזירות המיסוי" 
____________...
 
מזכ"ל התנועה הקיבוצית דיבר במועצת התנועה החגיגית ואמר לנוכחים: "אילו היה מגיע לכאן אדם, במוצאי יום הכיפורים תש"ז ומספר לחלוצים שעלו לכאן תוך סיכון לא מבוטל, שקיבוץ בארי עתיד להפוך לאחד מהקיבוצים החזקים בישראל הם היו בוחנים אותו בספקנות, אילו סיפר אותו אלמוני כי בעקבות ההצלחה הזאת יהיה מי שיתבונן בהם בצרות עין ויתארו את הקיבוץ וחבריו בביטויים קשים, נראה כי לא היו מאמינים.
בשנים בהן ויצמן ובן-גוריון התפלפלו בין הציונות המעשית והציונות המדינית – את מה נכון להציג איפה ואיך כדאי ללחוץ על מי, אתם לא המתנתם לתום הדיון, אתם עשיתם, ציונות!" 
מאיר הדגיש: "שנים רבות היללו אותנו זרים ופיותינו נדמו, המעשה המופלא שעשינו בהמון ימים קשים של חול וסכנות, נראה בעינינו  מובן מאליו. אלא שכאן בארץ, בתוככי החברה הישראלית ובעיקר בין ממלאי התפקידים מטעם הממשלה מדברים בנו סרה ומטיחים דברי בלע. ופיותנו? אנחנו איננו רגילים במחמאות עצמיות, ממש כמו שידינו אינן מורגלות בתפיחה עצמית על השכם ורגלינו אינן מכירות את מסיבות האח"מים". 
מזכ"ל התנועה הביע דעתו על הנעשה כיום בישראל: "
לצערי הציונות הזו כבר אינה נלמדת – לא בעל פה ובוודאי לא בפועל. היא לא נלמדת ולא מבוצעת בבתי הספר וכנראה גם לא בחוג לפכ"מ (ראשי תיבות של – פילוסופיה. כלכלה. מדע-המדינה), ממנו באים רובם של נערי האוצר. עדיף ללמד אותם איך להשיג יותר כסף בפחות זמן ובפחות מאמץ. לא בארי ולא אף קיבוץ בעוטף עזה ובמדינת ישראל בכלל לא הוקם נבנה ומתקיים היום בכדי לשמש כמקלט מס!"
מאיר דיבר על החשיבות לאחד כוחות בין חברי הקיבוצים למען המאבק: "אני אומר לכם בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים – אם לא נדע להתעלם מפוליטיקה קטנה בינינו, ממשקעי עבר ומקרבות הווה אם לא נשכיל לשלב כוחות – לא נוכל לנצח במאבק הזה!  אני שומע כי יש מי שמתלחש נגד שיתוף הפעולה שלי עם אמיתי, בנו של חנן פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי. ואני אומר לכם כאן בצורה ברורה – לא רק שנמשיך לשתף פעולה למען התנועות הקיבוציות, ככל שזה תלוי בי – אנחנו נמשיך ונעמיק את השותפות הזאת. לא הכיפה על ראשו של מישהו או דעותיו הפוליטיות ימנעו ממני לשתף איתו פעולה למען הקיבוצים ברחבי הארץ". 
בתמונה: מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, במועצת התנועה השבוע. צילום: שמוליק שטרית
 
הרצוג: "ממשלת ישראל מנסה לשכתב את ההסטוריה ולהחריב את התנועה הקיבוצית דרך תרגילים חשבונאיים"
____________30
יו"ר האופוזיציה והמחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג אמר במועצת התנועה: "המפעל הלאומי של התנועה הקיבוצית והקיבוצים נמצא היום תחת איום ממשלת ישראל עצמה. ממשלה כפוית טובה וחסרת ראיה היסטורית, שמנסה למחוק את ההיסטוריה, ונוקטת בצעדים המאיימים על התנועה הקיבוצית.
אנחנו נפעל בכל כוחנו נגד ההתעמרות והפגיעה בהתיישבות והחקלאות, לצד הניסיון החמור לחסל הלכה למעשה את התנועה. אני קורא יחד אתכם לממשלת ישראל להסיר ידה מהקיבוצים והחקלאות. אנחנו נעמוד מול הממשלה בחוד החנית למאבק שלכם ושלנו -  לא נוותר ולא נפקיר את המורשת של המתיישבים בקיבוצים להם אנו חבים חוב לאומי עצום. אני אומר לממשלה – ההיסטוריה של עם ישראל לא תשכח ולא תסלח אם יחריבו המפעל הייחודי הזה של התנועה הקיבוצית באמצעות תרגילים חשבונאיים ותרגילי גביית מיסים. אני קורא לראש הממשלה  ושר האוצר – קחו פיקוד על הפקידות ותפסיקו לצייר את התנועה הקיבוצית כאויבת העם ועצרו את ההסתה נגדה. היא לא האויב שלכם, וראוי שתגיעו איתם להסכמות". 
בתמונה: יו"ר האופוזיציה, ח"כ הרצוג, במועצת התנועה השבוע. צילום: שמוליק שטרית
_____13
____________...
לאחר הנאומים נערך פאנל מיוחד שציין את יום ההולדת התשעים לאהרן ידלין שהוקדש ליום העלייה לקרקע של 11 הנקודות. ידלין היה באותו יום מזכיר הגרעין שעלה לבארי, ובראיון לאילנה דיין בגלי צה"ל לאחר מועצת התנועה, סיפר שההתרגשות מהעליה לקרקע החלה עוד לפני יום הכיפורים ואת ההרגשה ש"עושים היסטוריה" בעת העליה לקרקע. בפנאל עצמו הקריא יוסי לביא, חבר חצרים, קטעים  ממכתבו של אהרן שנכתב לפני 70 שנה ובו  הציג חזון סדור ומעשי של הדרך להפרחת הנגב וידלין סיפר כיצד ועדת החקירה של האו"ם התרשמה מן הצעירים שעלו לקרקע ומצנורות המים שהונחו מיד לאחר העלייה. המלצות ועדת החקירה בעקבות הסיור היו: את הנגב צריך לתת ליהודים כי רק הם יוכלו לפתח אותו. 
חלקו השני של הפאנל הוקדש לפעילותו התנועתית והציבורית של ידלין כחבר כנסת ושר בממשלת רבין וכמזכ"ל התק"ם. ידלין שוחח עם ח"כ איתן ברושי על השילוב בין הפעילות בכנסת וחברותו בקיבוץ וסיפר על מחוייבותו לקיבוצו עד כדי ויתור על המשך פעילותו בכנסת והיענותו לחזור ולשמש כמזכיר הקיבוץ.
בנוסף לפאנל לכבודו של אהרן ידלין, דיברה במועצה רינה הברון – חברת בארי שסיפרה על זכרונותיה מיום העלייה על הקרקע וד"ר אלון פאוקר ממכללת בית ברל ריתק בהרצאתו על "11 הנקודות ומקומן בהיסטוריה של הקבוץ והמדינה", וכן ראש מועצת 'אשכול' לשעבר ח"כ חיים ילין. 
תמיר סטיינמן, כתב ערוץ 2 בדרום, הנחה פאנל בנושא "אתגרי הנגב כיום" בו לקחו חלק ח"כ חיים ילין, אופיר ליבשטיין יו"ר קיבוץ חולית, ענת חפץ מזכירת קיבוץ נירים, רננה יעקב רכזת אזור דרום בתק"צ ויגיל אבין – מזכיר קיבוץ שדה בוקר ומזכיר ניר יצחק.
ולוולה שור בירך ומוקי צור נשא דברים לרגל יציאת ספרו החדש "כאחד הדשאים כאחד האדם" – איחוד הקבוצות והקבוצים 1950-1980
בסיום האירוע חולקו מלגות מחקר לשמונה סטודנטים צעירים על עבודות בתחומי חינוך, התיישבות וחברה.
באי הכנס נהנו מהאירוח החם וארגון מוצלח של חברי בארי בהובלתו של מנצ'ר, ובהתגייסות של רבים וטובים להפקה עליה ניצחה ריקי רז – מנהלת מטה התרבות.
בתמונה (משמאל לימין): ח"כ איתן ברושי, אהרן ידלין, יוסי לביא ויונה פריטל
LINE
____________31
שלשום (רביעי) קיבלנו רשמית את הסתיו (ביום שרב כמובן), וכידוע תקופה זו מבורכת בשקיעותיה היפות. אחת כזאת צולמה השבוע מעל קיבוץ רמת השופט. תהנו!
צילום: איציק שפרן
 
LINE
 
___________43
התנועה הקיבוצית נפרדה השבוע משני פעילים ותיקים שסיימו את תפקידם בתנועה - איילת גודארד (בארי) שעוברת ממחלקת שנת השירות לריכוז החינוך בקיבוצה וצביקה לוי (יפעת) שסיים לרכז את האחריות על מחלקת החיילים הבודדים בשל מצבו הבריאותי.
מזכ"ל התנועה הודה לאיילת על תרומתה ואיחל לה הצלחה בעבודתה בבארי, ובהמשך דבריו סיפר על הכרותו עם צביקה: "נפגשנו כבר לפני הרבה שנים, ומייד אחרי שנבחרתי למזכ"ל התנועה קיבלתי ממנו טלפון ובו הוא 'מזהיר' אותי שחסר לי שאני לא מגיע ל'על האש' לחיילים בודדים שנערך באותו סוף שבוע.  היה לנו מפגש נוסף כאן בפרלמנט ביפעת – באתי ליום ההולדת ה-67 לצביקה שכבר לא היה במיטבו. באנו כולנו – חבריו, נציגי התנועה והחיילים הבודדים לחזק את גופו ורוחו. זאת היתה הפעם הראשונה שראיתי את הפרלמנט, זה היה אירוע שלא חוויתי קודם".
מזכ"ל התנועה המשיך וסיפר על המפגש האחרון שהיה להם: "כשצביקה חזר מבית החולים הגעתי אליו הביתה, ושאלתי אותך אם הראש עובד, אתה אמרת לי – הראש עובד. ואני מייד עניתי, כל זמן שהראש עובד, אנחנו לא נפרדים ממך. אנחנו לא נותנים לך ללכת לשום מקום. את מה שאתה מתחיל לשכוח אנחנו לעולם לא נדע. לכן אנחנו לא מוותרים על הידע, לא על הקשרים שלך ומבחינתנו אתה פעיל בתנועה!
ניר מאיר אמר לסיום דבריו: "אל"מ צביקה לוי התנועה הקיבוצית מצדיעה לך! אנחנו נעמיד אותך כמועמד לפרס ישראל על מפעל חיים. כולם מסכימים שאתה ראוי. אנחנו בטוחים שאתה ראוי שתזכה להוקרה מכל עם ישראל שמגיעה לך". 
בתמונה: צביקה לוי ואשתו נעמי בטקס הפרידה השבוע
 
_____13
ברית הקואופרציה הבינ"ל: "בכל העולם יש חקיקה מיוחדת לקואופרטיבים, ראוי שכך יהיה גם בישראל"
משלחת של הקואופרטיבים החקלאיים מסין המאגדים 170 מיליון בני אדם התארחה לביקור עבודה בתנועה
מנכ"ל ברית הקואופרציה הבינלאומית, צ'ק גולד שיגר השבוע מכתב למזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, המתייחס לגזירות המיסוי שמתכנן האוצר להשית על חברי הקיבוצים. 
במכתבו כותב גולד בין היתר: "אנו מגלים עניין רב בשיח זה מאחר והתנועה הקיבוצית היא אחד החברים   ה"מותגים" במשפחת הקואופרטיבים הבינלאומית, בעלת שורשים, ערכים ודרכי התנהלות המשקפים את אלו של התנועה ברחבי העולם ומממשים את עקרונות הקואופרציה, אלו שברית הקואופרציה הבינלאומית נסחה עוד בשלב הקמתה". מנכ"ל ברית הקואופרציה הדגיש במכתבו כי: "שבעת עקרונות אלו מוכרים היטב בחוק הבינלאומי, הם הופנמו בקווי היסוד של האומות המאוחדות לגבי קואופרטיבים ובהמלצה של איגוד העובדים הבינלאומי לגבי הצורך בקידום קואופרטיבים. בין עקרונות אלו אציין את עקרון מס' 2 הדן באוטונומיה של הקואופרטיבים ומדגיש שקואופרטיבים הם ארגונים אוטונומיים המבוססים על עזרה עצמית ומנוהלים על ידי חבריהם". 
המכתב של מנכ"ל ברית הקואופרציה הבינלאומית הוצג השבוע על-ידי מזכ"ל התנועה לבכירי משרד האוצר, על מנת שגם אלו יווכחו במה שקורה בשאר מדינות העולם. יותר מ1.2 מיליארד בני אדם חברים בקואופרציות ברחבי העולם. 
בנוסף, משלחת מטעם ארגון הגג של כל הקואופרטיבים החקלאיים בסין המאגדים תחתם 170 מיליון (!!!) חברים התארחה השבוע לפגישת עבודה בבית התנועה הקיבוצית. יו"ר ראשת הארגון סיפרה לאנשי התנועה הקיבוצית על התרשמותם הרבה מסיור שערכו בקיבוץ רמת יוחנן ובתאגיד 'מילואות', והוסיפה כי "הקיבוצים והארגונים האזוריים שבבעלותם הם מודל מצוין של קואופרטיב, והם מצפים להמשיך לעמוד בקשר עם התנועה הקיבוצית". את הביקור ליוו מולי דור וד''ר נגה זיוון  ממכון אג'יק בנגב. 
LINE
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו

הוספת תגובה חדשה