דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 3.2.2017

לוגו תנועה
HEADER
3.2.2017
 
____________31
 
התנועה הקיבוצית קיימה אתמול (חמישי) טקס זיכרון ל-73 החללים באסון המסוקים. בטקס שהתקיים באנדרטה לחללי האסון בשאר-ישוב וציין 20 שנה לאסון, אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אסון המסוקים היה תאונת דרכים מחרידה, איומה ומיותרת. האסון לא התרחש בפעילות מבצעית אבל היתה לו חשיבות אסטרטגית גדולה.  לצערי, רק כאשר ישראל משלמת מחיר עצום וכבד שפוגע בכולם מתחילים לחשוב "בשביל מה כל זה..."  זה קרה בעבר לא אחת. אסון המסוקים אילץ את ישראל "לחשב מסלול מחדש".  שינוי שצריך היה לבוא הרבה קודם. הלוחמים שנהרגו באותה הלילה ייצגו את היחידות הלוחמות, ולכן מספר הנופלים הקיבוצניקים באסון היה גבוה. אנחנו מחנכים את בנינו ובנותינו  להלחם למען המדינה, להמשך התפתחותה ופיתוחה וכך נמשיך לעשות".
ראשת אגף חברה בתנועה, ד"ר רינת גלילי כתבה והקריאה:  "אסון המסוקים – כיצד ניתן לאמוד את גודל האסון?
שבעים ושלושה חיילים שאיבדו את חייהם. כל אחד מהם עולם ומלואו.
מאה ארבעים ושישה  הורים שאיבדו את בניהם
כ – 300 סבים וסבתות שאיבדו את נכדם
מאות אחים שאיבדו אח
יתומות ויתומים שאיבדו את אביהם
עשרות בנות זוג ואלמנות שאיבדו חבר לחיים,
מאות מורים שאיבדו תלמידים
אלפי צעירים שאיבדו חבר
עשרות קהילות שנפער בם בור
אחד עשר קיבוצים שאיבדו בן ולא ישובו להיות הקיבוץ שהיו ב 3 בפברואר
מאות תושבי  מושב שאר ישוב שלביתם ולזהותו  נוספה משקולת האסון.
ומדינה שלמה שצולקה  ב 73 חתכים כואבים בבשרה ולכל אחד שם ושם משפחה".
 
רכזת מחלקת התרבות בתנועה, ריקי רז מקיבוץ יפעת קראה קטע מתוך דברים שאמר יורם בן-חיים אחיו של ניר ז"ל בן יפעת שנפל באסון, בטקס הממלכתי בשנה שעברה. יורם אמר בין היתר: " לפני 19 שנה, כשנפל אחי הצעיר והאהוב כ"כ- ניר, היו שלושת ילדיי הגדולים (מתוך חמישה), פעוטים רכים ותמימים.
17 שנה מאוחר יותר, מצאתי את עצמי עומד מול אותו חלון בביתי, מביט אל אותם שמיים שחורים, של קיץ 2014- ימי מבצע "צוק איתן" ותוהה: יכול להיות שהעולם השתגע?
עומר, בני הבכור גויס למלחמה בצו 8 כטנקיסט.
ספיר, ביתי השנייה גויסה בצו 8 לארץ הקאסם, כמיירטת בכיפת ברזל.
מור, בני השלישי, נלחם בעוז כצנחן ברחובות חאן יונס ודרום הרצועה.
 
שנית, אל הנערים ידך אל תשלח - זעקתי בתוכי ואל השמיים הפתוחים.
מדינת ישראל היא מקום שראוי וצריך להילחם עליו.
מדינת ישראל היא גם מקום שראוי לחיות בו בשלום ובשפיות.
ועדיין נכונות וחזקות מילות השיר של יענקלה רוטבליט "אל תגידו יום יבוא - הביאו את היום".
 
פעילי התנועה הקיבוצית יגיעו לכל אחת מהאזכרות של בני הקיבוצים ברחבי הארץ שנהרגו באסון.
_____13
ירוחם והתנועה הקיבוצית החליטו - תחילה של שותפות מופלאה:
התנועה הקיבוצית תפעל להקמת 'מקובצת', גרעין ש"ש וגרעיני נח"ל במקום


ראש מועצת ירוחם: "צריך ליצור סיפור חדש לחברה הישראלית"
מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "בכל מקום שבו תבקש - אנחנו נצטרף. ראה בנו שותפים פעילים"
______24
התנועה הקיבוצית והמועצה המקומית ירוחם סיכמו השבוע למסד את שיתוף הפעולה ביניהן למצב קבוע, מתוך כוונה להעמיקו עם הזמן. שיתוף הפעולה בין התנועה לבין ירוחם החל בפגישת הכרות שיזם רני טריינין בין מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר לראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון, פגישה שהובילה להשתתפות מזכ"ל התנועה והפעילים ב'צעדת השוויון' אותה יזם ביטון וביקשה להציף את חוסר התקצוב של הרשויות בפריפריה, ולאחר מכן השתתפות פעילי התנועה בישיבה ב'שדולה לקידום הפריפריה' בכנסת שחתמה את מסעו של ביטון. הקשר האמיץ המשיך בהזמנת ביטון וממלאת מקומו, טל אוחנה לדבר בכנס הנהגות הקיבוצים.
השבוע הגיע מטה התנועה לירוחם על מנת להתרשם 'מכלי ראשון' מהעשייה העצומה שנעשית בישוב. בסיור הביעו ביטון ואוחנה את רצונם כי התנועה תסייע להמשך פיתוח ירוחם באמצעות 'ארבע רגליים' – הבאת כיתת 'מקובצת' של נערים ונערות בתיכון שילמדו בעיר, גרעין ש"ש שיפעל במקום, גרעין משימתי של הנח"ל וגרעין שיישאר אחר השירות הצבאי בקיבוץ עירוני בירוחם. 
_____13
____________31
מוזיאון לתולדות ומורשות הקיבוץ יוקם באדמות אום-ג'וני בדגניה א' מקום הקמתו של הקיבוץ הראשון בשנת 1910, כך החליטה השבוע מזכירות התנועה הקיבוצית. 
החלטת התנועה הקיבוצית הינה פועל יוצא של החלטת ממשלת נתניהו משנת 2010 על הקמת מוזיאון לתולדות הקיבוץ כחלק מהפעילות הענפה של תוכנית 'מורשת' במשרד ראש-הממשלה, בראשות ראובן פינסקי, מוזיאון אשר בתכנון הראשוני היה אמור לקום בקיבוץ עין-שמר.  
בישיבה שהתקיימה לאחרונה בתנועה הקיבוצית סקרו פינסקי ורונית ניר ממשרדו את ההחלטה להקמת המוזיאון, בתחילה בקיבוץ עין-שמר, וכעת בדגניה. השניים הדגישו כי היוזמה וההחלטה להקמת המוזיאון נעשתה מתוך רצון להקים מקום שיעסוק ברוח הקיבוצית ובחלקה של התנועה בהקמת המדינה והנחלת הרעיון והרוח לדור הבא. 
בתנועה הקיבוצית רואים חשיבות רבה ביוזמה של אגף מורשת במשרד ראש הממשלה להקמת אתר מורשת לאומי-הקיבוץ במקום ראשיתה של התנועה הקיבוצית כולה - באתר אום-ג'וני על אדמות דגניה שבעמק הירדן. 
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "התנועה הקיבוצית היתה ממעצבי דמותה של מדינת ישראל ולוקחת עד היום חלק מרכזי בעיצוב ערכי החברה הישראלית, סימון גבולותיה, ותפעול כושר הייצור שלה. הגיע השעה להקים אתר ללימוד מורשת ולמעקב אחרי המשך התפתחות הקיבוץ". 

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום: "מדובר בהחלטה מבורכת ומתבקשת ואנחנו גאים מאד על הבחירה בקיבוץ דגניה כמושבו של המוזיאון הלאומי לקיבוץ. קיבוצי עמק הירדן ומייסדיהם, ואנשי דגניה בראשם מייצגים בלי ספק תמונה נאמנה לתרומה העצומה, שבלעדיה קשה לראות איך יכולה היתה לקום המדינה שלנו".
מי ש'סגר מעגל' בהחלטה היסטורית זו הוא יוסי ורדי ראש המועצה לשעבר חבר קיבוץ דגניה ונכדם של חיותה ובוסל שייסדו את הקיבוץ הראשון, וייצג את המועצה בדיונים מול התנועה הקיבוצית.

בתמונה: הצריף באום-ג'וני ב-1910. צילם: אברהם סוסקין. מתוך אתר האינטרנט של קבוצת דגניה. 
 
 
____________...
 אלפים ליוו ביום רביעי השבוע למנוחות את ראש המועצה האזורית רמת-נגב וחבר קיבוץ רביבים שמואל (שמואליק) ריפמן שהלך ביום שני לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה. בין המלווים הרבים היו גם שר הפנים, הנגב והגליל, אריה דרעי, שר השיכון יואב גלנט, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, מחליפו כיו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב, ראשי מועצות בארץ ובנגב בפרט, אנשי הנגב, אנשי התנועה הקיבוצית וחברים רבים.
ריפמן כיהן בתפקידו משנת 1991, ובמקביל כיהן ב-20 השנים האחרונות כיו"ר מרכז המועצות האזוריות.

בנו, און, ספד לו: "....מעשים טובים הם לא רק הדברים הגדולים כמו פיתוח הנגב, ציונות והתיישבות, הם גם היות אדם איש משפחה, וכך, למרות עשייתך הציבורית, זכינו לקבל חיבוק, חום ואהבה. תמיד מצאת בשבילנו מקום, גם בלוזים עמוסים, ונסיעות בכל הארץ. אבא, ברשותך נשתף את הקהל שבא ללוות אותך בדרכך האחרונה באבא שאתה בשבילנו, ואבא שאליו אנחנו כבר כל כך מתגעגעים..... אבא מה נעשה בלעדיך ? איך ממשיכים בלי הליטוף שלך ? מי יבשל ? מי יספר בדיחות ? מי יכעס שאנחנו לא מגיעים לשבת ? מי יספר את אותם סיפורים שכבר שמענו אלף פעם ? מי יצחק בקול מתגלגל ? מי יעשה את הסטייק מדיום וול ?
אבא, גם אם נגיד קדיש שלוש פעמים ביום לא נספיק למלא את החלל  של מעשייך הטובים. וזה עוד לפני שסיפרנו על עובדת חולה שבישלת למשפחתה אוכל כל יום במשך שלושה חודשים , או על חילוץ של תושב מועצה שנתקע בחול. מתגעגעים אוהבים ולא מוכנים להיפרד, ומבטיחים להשתדל להמשיך את דרכך - רק את הדברים הטובים".
 
עם היוודע דבר מותו אמר ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "איבדנו חבר ומנהיג. שמואליק ריפמן, חבר קיבוץ רביבים, שהיה ראש המועצה האזורית רמת נגב, כיהן כיו"ר מרכז המועצות האזוריות. בתפקידו ידע לאחד בין מועצות שונות באזורי הארץ השונים, ולהביא את דבר ההתיישבות הכפרית, בפריפריה, באופן צלול וברור, בפני מקבלי ההחלטות במדינה.
מעטים הם האנשים שהטביעו את חותמם בנגב כשמואליק. בתחום הזה היה ממשיכו הישיר של דוד בן גוריון ראש הממשלה הראשון.
יהי זכרו ברוך".
LINE
____________31
בעת הביקור של מטה התנועה בירוחם (ראו ידיעה נפרדת) נכנסו פעילי התנועה למרכז המוסיקה המקומי. אחרי הסבר קצר במקום ביקש מזכ"ל התנועה, ניר מאיר מאנשי המקום מקלות תופים והחל בסשן נגינה קצר, כאשר ראש המועצה המקומית, מיכאל ביטון מנגן יחד איתו. מי ייתן ששיתוף הפעולה יהפוך לקונצרט רב משתתפים. לחצו על התמונה ותהנו. 
_____13
____________31
בשבועות האחרונים פתחו תנועת השומר הצעיר ושותפתה תנועת הנוער הערבית אג׳יאל בקמפיין גיוס כספים דרך אתר הד סטארט. מטרת הקמפיין היא הקמת ביה״ס לילדי וילדות פליטים סורים באי לסבוס ביוון. בשבועיים האחרונים נאספו כבר למעלה מ-100,000 ש״ח - מחצית מהסכום הדרוש לקיום הפעילות. 
הפעילות מאחדת בתוכה את החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי במטרה להעניק מענה חינוכי הוליסטי. בשעות הבוקר ילמדו הילדים בבית הספר אנגלית, מתמטיקה ולימודים כלליים ובשעות אחר הצהריים וערב תפעל בבית הספר פעילות ברוח תנועת הנוער. הפן הלא פורמלי של בית הספר יכלול מגוון רחב של נושאים, מפעילויות יצירה, מחנאות, וגיבוש קבוצה ועד לקורס הדרכה אותו יעברו נערים ונערות במחנה לקראת הדרכת השכבות הצעירות. את בית הספר יפעילו חברי וחברות המשלחת, חציים מהשומר הצעיר וחציים מאג׳יאל, בשיתוף עם מורים ומורות מקרב הפליטים.
כדי להוציא את הפרויקט לפועל צריכות התנועות להצליח ולגייס מהציבור עוד 100,000 ש״ח. ״בחרנו בגיוס הכספים דרך הדסטארט לא רק כדי לגייס את הכסף אלא גם כדרך לאפשר לאנשים רבים להתגייס ולהיות בפועל חלק מהמעשה הזה. אין לנו מימון ממשלתי או תאגידי ליוזמה הזאת. היא מבוססת רק על רצונו שלל הציבור לראות את זה קורה. מיום ליום עוד ועוד אנשים מצטרפים ותומכים אבל הדרך עוד ארוכה״, אומרים מארגני המשלחת.
 
LINE
מזכירות התנועה הקיבוצית דנה השבוע באירועים הקשים שהתרחשו לפני כשבועיים בכפר הבדואי אום אל-חיראן וקיבלה הצהרה בעניין. הדיון נערך ביוזמת גיל מושקוביץ, מנהל מחלקת מעורבות בחברה וחברי המזכירות ראו חשיבות לדון בנושא, אל אף שעבר זמן מאז האירוע.
חברי המזכירות כתבו בהצהרתם בין היתר:
התנועה הקיבוצית מסרבת לראות בבדואים תושבי הנגב את אויבי המדינה.
מזכירות התנועה קוראת לממשלה לקדם בתוך פרק זמן מוגדר ובשותפות מלאה עם נציגי החברה הבדואית, תכנית מקיפה להסדרת סוגיית הכפרים הבלתי מוכרים בנגב, לרווחת כל תושבי הנגב. 
 
_____13
LINE
בחודש הבא ייפתח מחזור נוסף של קורס לפיתוח רכזי משק ומנהלים עסקיים בקיבוץ שמעבירים התנועה הקיבוצית והמרכז האקדמי רופין.
שלומית צימרינג, מנהלת היחידה להון אנושי בתנועה הקיבוצית: "ניהול המשק הקיבוצי המורכב ממגוון תחומים בחקלאות, תעשייה ועסקים דורש ידע רחב יותר מזה הנלמד באקדמיה בתחומי הכלכלה ומנהל עסקים. אי לכך, פותח קורס חדש על ידינו בשיתוף המרכז האקדמי רופין,  שנועד למרכזי משק ומנהלי עסקים בפועל ולכאלו שמכינים את עצמם לתפקיד. מטרת הקורס היא חיזוק הידע של המנהלים הכלכליים בתחומים ייחודיים הנוגעים למשק הקיבוצי כמו: חקלאות, קרקעות, קשר עם מוסדות המדינה, יזמויות, יחסי קיבוץ- מפעל, הפעלת דירקטוריונים ועוד".
 
_____13
בואו להנות בחורף בשביל עמק המעיינות
_____________7
המועצה האזורית עמק המעיינות תקיים זו השנה השנייה את אירועי חורף בשביל עמק המעיינות בשיתוף קרן קימת החוגגת 115, רשות הטבע והגנים ורשות ניקוז ירדן ונחלים ירדן דרומי. במהלך חודש פברואר ובתחילת מרץ – תקיים המועצה יחד עם שותפיה פעילות טרקים ענפה. בין הטרקים שאפשר למצוא כאלה שהם אתגריים וכאלה המותאמים לכל המשפחה. המסלולים כולם נמצאים על השביל שאורכו כ – 140 ק"מ, מתחיל במצפה דובי וערן שמיר בגלבוע, עובר בישובים, בקהילות, באתרי הטבע, הנוף, ההיסטוריה, המורשת המעיינות והמרחבים הפתוחים ומסתיים בגן הלאומי בית שאן. מחיר הטרקים – 30 ₪ לאדם, ילדים עד גיל 3 – ללא תשלום, ההשתתפות מותנית בהרשמה מוקדמת. עוד יתקיימו מירוץ ניווט עמק המעיינות ה – 11 לזכר יותם גלבוע וכן יתקיים ערב משירי ארץ אהבתי במלאת 115 לקרן קימת לישראל עם הזמרת רינת עמנואל בקיבוץ גשר.
_____13
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה