דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מה חשב פרס על הקיבוצניקים? הניוזלטר של התנועה, 30.9.2016

לוגו תנועה
HEADER
30.9.2016
 
היום יובא למנוחות שמעון פרס ז"ל, נשיאה התשיעי של מדינת ישראל.
יצירתי במעשיו, חדשני במחשבתו ותמיד אופטימי ונחוש
_____________31
 
התנועה הקיבוצית אבלה על מותו של שמעון פרס נשיאה התשיעי של ישראל, ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר אוצר, איש השלום שהקדיש את חייו לתקומתה בנייתה ובטחונה של מדינת ישראל. פרס שנפטר בגיל 93 היה מבוניה ושומריה של הארץ בכל רמ"ח אבריו. 

כזוג צעיר החליט פרס יחד עם סוניה אשתו לעבור ולהתגורר בקיבוץ אלומות הצופה על הכנרת והשניים היו לחברים בקיבוץ בין השנים 1942-1952.  לאחר קום המדינה פנה ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון אל מזכירות הקיבוץ וביקש מהם לשחרר את פרס הצעיר מעבודות המשק למען שירות המדינה ומשרד הביטחון. לבן גוריון אי אפשר היה להגיד לא, השניים עזבו את הקיבוץ, ושמעון הפך ליד ימינו של בן גוריון ולאחד התורמים הגדולים ביותר לבטחון מדינת ישראל. 
____________...
 
בכל השנים והתפקידים שעבר מאז לא שכח פרס את התקופה בקיבוץ ואת חשיבות הקיבוצים, כאלומות ואחרים, לבטחונה ולעיצוב דמותה של מדינת ישראל. עד יומו האחרון,  שמר להתיישבות העובדת פינה חמה בליבו שנדם השבוע.
בראיון נדיר שנתנו הזוג פרס לפני מספר שנים בסרט "אלומות" שיצר צביקה קורן ז"ל, סיפר פרס על הקמתו הקיבוץ בשנות ה-40:  "סוניה עבדה במטבח, בחדר הילדים, כשהייתי חוזר הייתי עוזר לה לשמור על התינוקות במשך הלילה." סוניה הוסיפה: "מי היה צריך אז הורים? זה היה כיף, זה היה כאילו שהם נוסעים לקייטנה". שמעון הוסיף שתמיד אהב את הקיבוץ -  "משגע ביופיו. חשבנו שזה אחד המקומות היפים ביותר בעולם". 
יהי זכרו ברוך ונצור לעד בספר דברי הימים של העם היהודי ושל מדינת ישראל.

בתמונה: פרס בביקור בגן ילדים בקיבוץ בעוטף עזה. צילום: לע"מ
LINE
0
לקראת תום כהונתו כנשיא המדינה, שמעון פרס ז"ל, הגיע לשוחח איתנו בכנס הנהגות הקיבוצים.
עם לכתו של האיש הענק הזה, אנחנו משאירים אתכם עם כמה מילים שביקש להפנות אלינו, חברי הקיבוצים.לחצו על התמונה כדי לצפות בדבריו. 
 
_____13
____________...
יוסף אבי יאיר אנגל (ג'וחא), יו"ר קיבוצו, רמת-רחל, היה יועצו הקרוב של פרס במשך שנים. בראיון לקרן נויבך בתוכנית 'סדר יום' ברשת ב', מספר שעות לאחר פטירתו של פרס ז"ל, סיפר על הקשר המיוחד של שניהם. "נפגשנו בסוף שנת 2005, ולאחר חמש דקות של שיחה הוא הזמין אותי להצטרף לצוותו במשרד לפיתוח הנגב והגליל, ומאז לא נפרדו דרכינו.
פרס דחף מאד להקמת אוניברסיטה בגליל, למרות התנגדויות עזה מצד הממשלה. הוא חשב שיש לפתח מדע בגליל, ולימים קמה הפקולטה לרפואה בצפת שאמורה להתפתח למוסד אקדמי גדול יותר".
ג'וחא המשיך ודיבר על ימי נפילות הקטיושות בצפון בשנת 2006: " היינו מגיעים פעמיים בשבוע לפחות לבקר בקיבוצים, בנהריה, קרית שמונה, שלומי ולעוד הרבה יישובים באזור".
לסיכום אמר ג'וחא: "לא פעם ישבתי איתו לשיחה בארבע עיניים על כוס יין ושאלתי אותו על העבר, על קום המדינה, אבל הוא תמיד התעקש לדבר על העתיד. מדובר באדם שאנחנו לא יכולים לקלוט ולתפוס את גודלו ואת עשייתו, רק ההסטוריה תוכל לעשות זאת. הייתי לצד אדם ענק!" סיכם.  

בתמונה: ג'וחא עם הנשיאי התשיעי שמעון פרס ז"ל ונשיא ארה"ב ברק אובמה
 
LINE
בפגישה עם מנכ"ל האוצר סוכם - הצעת החוק למיסוי חברי קיבוצים תהיה בהסכמה או שתחזור לשולחנו להמשך מו"מ
 יו"ר ועדת הכספים: "אם הצעת החוק תגיע לדיון בוועדה היא תהיה שונה לחלוטין מזו שאושרה בממשלה" 
____________...
 
לאחר כשבעה שבועות של פעילות מאומצת בסוגיית המיסוי הקיבוצי, נערכה השבוע פגישה נוספת של מזכ"לי התנועות הקיבוצית - ניר מאיר ואמיתי פורת ביחד עם צוות המיסוי עם שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר. בפגישה סוכם כי החוק יוגש לאישור הכנסת, בהסכמה הדדית. אם לא תתגבש הסכמה כזאת, ימשך המו"מ אצל מנכ"ל האוצר, ובחסותו.
בנוסף, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני דיבר השבוע בפורום של מנהלי הארגונים האזוריים של הקיבוצים בהתאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוצים, והתייחס לחוק ההסדרים והתקציב הנוגעים לקיבוצים ולהתיישבות העובדת. "אנחנו  ואתם לא מסכימים על הרבה דברים, אבל על דבר אחד אנחנו מסכימים – מדינה היא לא מפעל שכל תכליתו הוא להציג שורת רווח נאה בסוף השנה. אני סבור כי על הממשלה לטפח את החקלאות והחקלאים ובוודאי לא לפגוע בהם. מדינה לא בנויה רק על כלכלה ועל רווח בסוף השנה, אלא גם על ערכים. ערך החיבור לקרקע והחקלאות בעמק יזרעאל, בגבול הצפון ובכל מקום אחר הוא מאד חשוב, אף אחד לא מגדל חיטה בתל-אביב".
גפני התייחס גם להצעת החוק לשינוי המיסוי על חברי קיבוצים – "אני מבין מאנשי האוצר שהם קרובים אתכם להסכמות, ואני מקווה שכך יהיה. בכל מקרה, הצעת החוק כפי שאושרה בממשלה, במידה ותגיע לדיונים לכנסת, לא תגיע כמו אושרה - יהיו בה שינויים רבים. בכל מקרה אנחנו נשמע אתכם ואת הגופים המקצועיים כמו לשכת עו"ד ולשכת רו"ח בדיוק כמו שנשמע את אנשי האוצר".
LINE
בונים כדי לקלוט
בתקופה האחרונה הוקם צוות  תנועתי, אליו הצטרפו אסנת קמחי, ראש המינהל לבניה כפרית במשרד הבינוי ופנחס ולרשטיין כפרוייקטור, על מנת לקדם את בניית בתי האגודה בעוטף עזה
_______________
 
לפני כשבועיים, אישרה מועצת מקרקעי ישראל את החלטה 1483 המאפשרת בניה למגורים המיועדים למועמדים חדשים לקליטה בקיבוץ מתחדש. לדברי ירון לינדמן, ראש המטה לצמיחה דמוגרפית בתנועה הקיבוצית: "אחד הקשיים, עמם מתמודדים קיבוצים, המעוניינים לקלוט חברים חדשים לאחר קבלת החלטה על שיוך דירות, הנו מתן אפשרות להיכרות והתנסות הדדית של המועמדים - עוד בטרם כניסה לשלב המשמעותי והמחייב של בנייה או רכישת בית. החלטה 1483 בדבר "בתי אגודה", החלה על כל הקיבוצים בתחומי הנגב והגליל, מאפשרת קידום תהליכי קליטה של 12 משפחות לכל היותר בכל "מחזור" הצטרפות, אשר יתגוררו בתנאי שכירות בבתים, אשר יהפכו לבתי הקבע שלהם לאחר קבלתם לחברות". 
בתקופה האחרונה הוקם צוות  תנועתי, אליו הצטרפו אסנת קמחי, ראש המינהל לבניה כפרית במשרד הבינוי, וכן פנחס ולרשטיין (לשעבר ראש המוא''ז מטה בנימין) כפרוייקטור, על מנת לקדם את בניית בתי האגודה בעוטף עזה. אסף ארטל ורננה יעקב, רכזי אזור דרום בתנועה הקיבוצית אומרים כי: "הרחבת האפשרות לבניית בתי אגודה בכל קיבוצי אזורי העדיפות הלאומית היא הזדמנות פז לקיבוצים מתחדשים רבים, העוסקים בתהליכי קבלה לחברות וקוראים לכל קיבוץ באיזור עדיפות לפנות וללמוד מהידע, הנסיון וההתמחות שנצברו והתפתחו בתנועה הקיבוצית".

בתמונה: ניר מאיר עם אסנת קמחי, ראש המנהל לבניה כפרית במשרד הבינוי. 
_____13
____________...
LINE
____________31
ילדי גן 'הדס' בקיבוץ גבעת-חיים מאוחד למדו השבוע על מנהגי ראש השנה, על שליחת גלויות שנה טובה, וכמובן לא פסחו על המנהג הכי טעים - טבילת תפוח בדבש.
כמו שנעמי שמר כתבה לשלישיית 'הגשש החיוור' -
"...דבש מבית זרע או דבש מכנרת 
מפרח הנוי או מפרח הבר 
ריח אפך לי מתוק כתפוח 
ודש חיוכך הוא כדבש הניגר 

מה חדש תפוח בדבש 
הי הו תפוח בדבש 
איך המרגש תפוח בדבש 
בחיי תפוח בדבש....."


שתהיה לכולנו שנה מתוקה, שבתינו יתמלאו בצחוק ילדים ומבוגרים, שנדע רק בריאות ונדע לקבל את השונה. שנה טובה!
 
 
LINE
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו

הוספת תגובה חדשה